14/27.09. Въздвижение на Честния Кръст Господен.

Господски празник.

 

Подготвя се поднос, върху който се слага покровец, а върху него се закрепя Кръста. Подносът се украсява с босилек и живи цветя. Преди девети час Кръстът се слага върху предложението. За свещеника се приготвя пълно облачение (както за литургия).

 

На IX час

Тропар на обновление, „Слава“ на свещеномъченика.

Кондак на обновление след VI песен.

 

На малката вечерня

Стихири на празника от Минея.

Тропар само на Кръста.

След отпуста на малката вечерня, свещеникът облечен с фелон и епитрахил отива до предложението. Покадява Кръста и казва: „Благословен Бог наш...“, четец: „Амин.“ Трисвятое, „Отче наш“, тропар „Спаси Господи...“, „Слава и ныне“ кондак „Вознесыйся на Крестъ волею...“. Докато се пее тропарът, свещеникът взима Кръста с подноса на главата си и предшестван от дякон (олтарник) с кадило и свещ го пренася на Престола на мястото на Евангелието. Прекадява се три пъти околовръст (извън уставна практика). Пред престола се слага свещник, който гори постоянно.

 

На великата вечерня

Не пеем „Блажен муж...“.

На „Господи воззвах“ стихири на празника на 8. Могат да се добавят последните пет стихири от литията.

„Слава и ныне“ на празника.

Вход, прокимен на деня.

Паремии на празника.

Лития. Стихири на празника.

„Слава и ныне“ на празника.

На стиховните стихири на празника.

„Слава и ныне“ на празника.

Тропари: Кръста (3)

 

На утренята

На „Бог Господь“ тропари на Кръста (2) „Слава и ныне“ на Кръста.

Стихословия редови. Седални на празника.

Полиелей, величание и избран стих на празника (величанието се пее от духовенството в св. Олтар. Излиза се в храма само за каждението). Малка ектения. Седален след полиелея, „Слава и ныне“ повтаряме го. „От юности моея...“, прокимен и Евангелие на празника (чете се в олтара). Не се слага едносвещник пред Царските Двери, понеже такъв е сложен пред св. Престол.

„Воскресение Христово видевше...“, след което Царските Двери се затварят. 50 псалом. „Слава“ „Молитвами апостолов...“ „И ныне“ „Молитвами Богородицы…“, „Помилуй мя Боже...“ и стихира на празника.

Канони:

На Кръста с ирмоса на 14

припев: „Слава, Господи, Кресту Твоему Честному“.

Катавасия на празника.

След 3 песен: седален на празника „Слава и ныне“ повтаряме го.

След 6 песен: кондак и икос на Кръста.

На 9 песен: не пеем „Честнейшую...“, а припева на празника.

Обикновено свещеникът от солея с лице на изток казва първия припев „Величай, душе моя...“ след което певците запяват „Таин Еси...“, а свещеникът започва да кади храма. Пеем ирмоса веднъж. Започваме да четем тропарите на първия канон с припева, след което пеем с другия припев втория ирмос и четем тропарите на втория канон. След това пеем двете катавасии с припевите им.

Светилни: на празника (2) „Слава и ныне“ другия.

В по-новите Mинеи след „... Крест, красота Церкви...“ е пропусната фразата „... Крест, царей держава...“.

На хвалитните стихири на 4 на празника.

„Слава и ныне“ на празника.

Велико славословие.

 

Изнасяне на Кръста.

В началото на славословието, свещеникът облечен в пълно облачение (както на св. Литургия) и дяконът трикратно прекадяват св. Престол от четирите страни. Правят се три земни поклона. Щом се запее последното „Святый Боже...“, свещеникът взима Кръста на главата си и предхождан от дякон (олтарник) със свещ и кадило, минавайки през Горното място, излиза на солея. Застава на солея с лице към Царските двери и след като се изпее славословието възглася: „Премудрость прости.“

Тропар „Спаси Господи люди Твоя...“ (3).

В това време свещеникът отива до аналоя в средата на храма, поставя Кръста на него и го прекадява три пъти околовръст.

Тропар „Кресту Твоему...“ (3) от духовенството. Всеки път при думите „покланяемся...“ духовенството прави земен поклон.

„Кресту Твоему...“ (3) от певците. Всеки път при думите „покланяемся...“ народът прави земен поклон.

Стихири на поклонение гл. 2.

По време на стихирите всички минават да се поклонят и целунат Кръста. Свещеникът помазва с елей и раздава петохлебие.

Ектении и празничен отпуст „Воскресый из мертвых, Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, Силою Честнаго и Животворящаго Креста и всех святых...“.

Относно камбанния звън при изнасянето на св. Кръст: При взимането на св. Кръст от св. Престол, се започва перезвон - бавен звън в който се бият подред всички камбани, започвайки от най-голямата камбана, до най-малката. Повтаря се до момента в който се положи св. Кръст върху аналоя в средата на храма. Щом се положи се бие кратък трезвон.

 

На часовете

Тропар и кондак на празника.

 

На литургията

Антифони на празника.

Входен стих „Возносите Господа Бога нашего и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть.“

След входа във всички храмове: тропар на празника. „Слава и ныне“, кондак на празника.

Вместо Трисвятое – „Кресту Твоему...“.

Прокимен, Апостол, Алилуия, Евангелие и причастен на празника.

Вместо „Достойно есть“ – задостойник на празника.